Verstehen, Behalten, Interesse. Übereinstimmende Antworten und kontroverse Fragen zur Beziehung von Textstruktur, Textverständnis und Lerneffekt
Author(s) / Creator(s)
Groeben, Norbert
Abstract / Description
Eine Zwischenbilanz der Forschungsbemühungen zum Problem Textverständlichkeit zeigt, daß es (relativ) gesicherte Ergebnisse vor allem im Bereich der Dimensionen der Textstruktur, der Verständlichkeitsmessung und der textuellen Bedingungen für den kognitiven Lernerfolg gibt. Offen sind allerdings die meisten Fragen zur motivationspsychologischen Perspektive der Textgestaltung; hier ist das größte Problemlösungspotential von einer Verbindung der epistemischen Neugiertheorie (Berlyne) mit dem Modell des mathemagenen Verhaltens (Rothkopf) zu erwarten.
Concurring answers and controversial questions on the relationship between structure and comprehension of texts and efficiency of learning. Interim results of research projects into the problem of "understandability of texts" show that some (relatively) safe results have been obtained, mainly regarding the dimensions of textual structure, testing of reading comprehension and the textual conditions of learning efficiency. Most questions on text formation under the perspective of motivation psychology remain open, however; in this field the greatest potential of solvable problems is to be expected from a combination of the epistemic theory of curiosity (Berlyne) and the concept of mathemagenic activities (Rothkopf).
Keyword(s)
Leseverstehen Schriftliche Kommunikation Textstruktur Leseverständnis Schriftliche Kommunikation Textstruktur Reading Comprehension Written Communication Text StructurePersistent Identifier
Date of first publication
1976
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
Verstehen_Behalten_Interesse._Uebereinstimmende_Antworten_und_kontroverse_Fragen_zur_Beziehung_von_Textstruktur_Textverstaendnis_und_Lerneffekt.pdfAdobe PDF - 3.32MBMD5: 29235af307d0c0db79b8cc0a36f9cfae
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Groeben, Norbert
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-21T17:09:24Z
-
Made available on2014-07-24
-
Made available on2015-12-01T10:31:17Z
-
Made available on2022-11-21T17:09:24Z
-
Date of first publication1976
-
Abstract / DescriptionEine Zwischenbilanz der Forschungsbemühungen zum Problem Textverständlichkeit zeigt, daß es (relativ) gesicherte Ergebnisse vor allem im Bereich der Dimensionen der Textstruktur, der Verständlichkeitsmessung und der textuellen Bedingungen für den kognitiven Lernerfolg gibt. Offen sind allerdings die meisten Fragen zur motivationspsychologischen Perspektive der Textgestaltung; hier ist das größte Problemlösungspotential von einer Verbindung der epistemischen Neugiertheorie (Berlyne) mit dem Modell des mathemagenen Verhaltens (Rothkopf) zu erwarten.de
-
Abstract / DescriptionConcurring answers and controversial questions on the relationship between structure and comprehension of texts and efficiency of learning. Interim results of research projects into the problem of "understandability of texts" show that some (relatively) safe results have been obtained, mainly regarding the dimensions of textual structure, testing of reading comprehension and the textual conditions of learning efficiency. Most questions on text formation under the perspective of motivation psychology remain open, however; in this field the greatest potential of solvable problems is to be expected from a combination of the epistemic theory of curiosity (Berlyne) and the concept of mathemagenic activities (Rothkopf).en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0340-4099
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50987
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/863
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.10917
-
Language of contentdeu
-
Is part ofIn: Unterrichtswissenschaft 1976 (Nr. 2). S. 128-142.
-
Keyword(s)Leseverstehende
-
Keyword(s)Schriftliche Kommunikationde
-
Keyword(s)Textstrukturde
-
Keyword(s)Leseverständnisde
-
Keyword(s)Schriftliche Kommunikationde
-
Keyword(s)Textstrukturde
-
Keyword(s)Reading Comprehensionen
-
Keyword(s)Written Communicationen
-
Keyword(s)Text Structureen
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleVerstehen, Behalten, Interesse. Übereinstimmende Antworten und kontroverse Fragen zur Beziehung von Textstruktur, Textverständnis und Lerneffektde
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok