Werkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse III: Konflikt
Brief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis III: Conflict
Author(s) / Creator(s)
Bauers, Walter
Dietrich, Heiko
Richter, Rainer
Seiffge-Krenke, Inge
Völger, Margot
Abstract / Description
Konflikt in der OPD meint einen intrapsychischen, zeitlich überdauernden, unbewußten
Konflikt, der bei Kindern und Jugendlichen nur vor dem Hintergrund des jeweiligen Ent-
wicklungsstands festgestellt werden kann. In Anlehnung an die OPD-E wurden sieben
Konflikt-Themen voneinander unterschieden: Abhängigkeit vs. Autonomie, Unterwer-
fung vs. Kontrolle, Versorgung vs. Autarkie, Selbstwertkonflikte, Loyalitätskonflikte, ödi-
pal-sexuelle Konflikte, Identitätskonflikte. Diese Konflikt-Themen wurden für sechs ver-
schiedene Lebensbereiche - Familie, Gleichaltrige, Kindergarten/Schule, Besitz, Spiel und Krankheit - und für drei Entwicklungsphasen (2-5, 6-11 und ≥ 12 Jahre) operationalisiert.
Conflict according to the OPD is understood as a lasting and unconscious inner conflict, which should be described on the background of the child's or adolescent's developmental state. In accordance with the adult OPD the following seven conflicts can be differentiated: Dependence versus autonomy, submission versus control, desire for care versus autarchy, conflicts of self-value (narcissistic conflicts, self-value versus object-value), conflicts of loyalty (guilt conflicts, egoistic versus pro-social tendencies), oedipal sexual conflicts, identity conflicts (identity versus dissonance). These conflicts have been operationalized for 6 domain of daily living - family, peers, kindergarten/school, property, play and illness - for the developmental phases (2-5, 6-11, and older than 12 years) separately.
Keyword(s)
Kind Jugend Entwicklung Konflikt Psychologische Diagnostik Testkonstruktion Psychodiagnostische Typologien Testkonstruktion Konflikt Ambivalenz Emotionale Anpassung Entwicklung in der Kindheit Psychodiagnostic Typologies Test Construction Conflict Ambivalence Emotional Adjustment Childhood Development Adolescent DevelopmentPersistent Identifier
Date of first publication
1999
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
48.19998_9_41852.pdf_new.pdfAdobe PDF - 410.42KBMD5: 3a0fcc7b4fe01fb5e03933faab196a2e
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Bauers, Walter
-
Author(s) / Creator(s)Dietrich, Heiko
-
Author(s) / Creator(s)Richter, Rainer
-
Author(s) / Creator(s)Seiffge-Krenke, Inge
-
Author(s) / Creator(s)Völger, Margot
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-22T06:26:25Z
-
Made available on2012-12-14
-
Made available on2015-12-01T10:33:48Z
-
Made available on2022-11-22T06:26:25Z
-
Date of first publication1999
-
Abstract / DescriptionKonflikt in der OPD meint einen intrapsychischen, zeitlich überdauernden, unbewußten Konflikt, der bei Kindern und Jugendlichen nur vor dem Hintergrund des jeweiligen Ent- wicklungsstands festgestellt werden kann. In Anlehnung an die OPD-E wurden sieben Konflikt-Themen voneinander unterschieden: Abhängigkeit vs. Autonomie, Unterwer- fung vs. Kontrolle, Versorgung vs. Autarkie, Selbstwertkonflikte, Loyalitätskonflikte, ödi- pal-sexuelle Konflikte, Identitätskonflikte. Diese Konflikt-Themen wurden für sechs ver- schiedene Lebensbereiche - Familie, Gleichaltrige, Kindergarten/Schule, Besitz, Spiel und Krankheit - und für drei Entwicklungsphasen (2-5, 6-11 und ≥ 12 Jahre) operationalisiert.de
-
Abstract / DescriptionConflict according to the OPD is understood as a lasting and unconscious inner conflict, which should be described on the background of the child's or adolescent's developmental state. In accordance with the adult OPD the following seven conflicts can be differentiated: Dependence versus autonomy, submission versus control, desire for care versus autarchy, conflicts of self-value (narcissistic conflicts, self-value versus object-value), conflicts of loyalty (guilt conflicts, egoistic versus pro-social tendencies), oedipal sexual conflicts, identity conflicts (identity versus dissonance). These conflicts have been operationalized for 6 domain of daily living - family, peers, kindergarten/school, property, play and illness - for the developmental phases (2-5, 6-11, and older than 12 years) separately.en
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-41852
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/2436
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.11105
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 48.1999, 8, S. 544-547
-
Keyword(s)Kindde
-
Keyword(s)Jugendde
-
Keyword(s)Entwicklungde
-
Keyword(s)Konfliktde
-
Keyword(s)Psychologische Diagnostikde
-
Keyword(s)Testkonstruktionde
-
Keyword(s)Psychodiagnostische Typologiende
-
Keyword(s)Testkonstruktionde
-
Keyword(s)Konfliktde
-
Keyword(s)Ambivalenzde
-
Keyword(s)Emotionale Anpassungde
-
Keyword(s)Entwicklung in der Kindheitde
-
Keyword(s)Psychodiagnostic Typologiesen
-
Keyword(s)Test Constructionen
-
Keyword(s)Conflicten
-
Keyword(s)Ambivalenceen
-
Keyword(s)Emotional Adjustmenten
-
Keyword(s)Childhood Developmenten
-
Keyword(s)Adolescent Developmenten
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleWerkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse III: Konfliktde
-
Alternative titleBrief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis III: Conflicten
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie