Article

Werkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse III: Konflikt

Brief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis III: Conflict

Author(s) / Creator(s)

Bauers, Walter
Dietrich, Heiko
Richter, Rainer
Seiffge-Krenke, Inge
Völger, Margot

Abstract / Description

Konflikt in der OPD meint einen intrapsychischen, zeitlich überdauernden, unbewußten Konflikt, der bei Kindern und Jugendlichen nur vor dem Hintergrund des jeweiligen Ent- wicklungsstands festgestellt werden kann. In Anlehnung an die OPD-E wurden sieben Konflikt-Themen voneinander unterschieden: Abhängigkeit vs. Autonomie, Unterwer- fung vs. Kontrolle, Versorgung vs. Autarkie, Selbstwertkonflikte, Loyalitätskonflikte, ödi- pal-sexuelle Konflikte, Identitätskonflikte. Diese Konflikt-Themen wurden für sechs ver- schiedene Lebensbereiche - Familie, Gleichaltrige, Kindergarten/Schule, Besitz, Spiel und Krankheit - und für drei Entwicklungsphasen (2-5, 6-11 und ≥ 12 Jahre) operationalisiert.
Conflict according to the OPD is understood as a lasting and unconscious inner conflict, which should be described on the background of the child's or adolescent's developmental state. In accordance with the adult OPD the following seven conflicts can be differentiated: Dependence versus autonomy, submission versus control, desire for care versus autarchy, conflicts of self-value (narcissistic conflicts, self-value versus object-value), conflicts of loyalty (guilt conflicts, egoistic versus pro-social tendencies), oedipal sexual conflicts, identity conflicts (identity versus dissonance). These conflicts have been operationalized for 6 domain of daily living - family, peers, kindergarten/school, property, play and illness - for the developmental phases (2-5, 6-11, and older than 12 years) separately.

Keyword(s)

Kind Jugend Entwicklung Konflikt Psychologische Diagnostik Testkonstruktion Psychodiagnostische Typologien Testkonstruktion Konflikt Ambivalenz Emotionale Anpassung Entwicklung in der Kindheit Psychodiagnostic Typologies Test Construction Conflict Ambivalence Emotional Adjustment Childhood Development Adolescent Development

Persistent Identifier

Date of first publication

1999

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Bauers, Walter
  • Author(s) / Creator(s)
    Dietrich, Heiko
  • Author(s) / Creator(s)
    Richter, Rainer
  • Author(s) / Creator(s)
    Seiffge-Krenke, Inge
  • Author(s) / Creator(s)
    Völger, Margot
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:25Z
  • Made available on
    2012-12-14
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:48Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:25Z
  • Date of first publication
    1999
  • Abstract / Description
    Konflikt in der OPD meint einen intrapsychischen, zeitlich überdauernden, unbewußten Konflikt, der bei Kindern und Jugendlichen nur vor dem Hintergrund des jeweiligen Ent- wicklungsstands festgestellt werden kann. In Anlehnung an die OPD-E wurden sieben Konflikt-Themen voneinander unterschieden: Abhängigkeit vs. Autonomie, Unterwer- fung vs. Kontrolle, Versorgung vs. Autarkie, Selbstwertkonflikte, Loyalitätskonflikte, ödi- pal-sexuelle Konflikte, Identitätskonflikte. Diese Konflikt-Themen wurden für sechs ver- schiedene Lebensbereiche - Familie, Gleichaltrige, Kindergarten/Schule, Besitz, Spiel und Krankheit - und für drei Entwicklungsphasen (2-5, 6-11 und ≥ 12 Jahre) operationalisiert.
    de
  • Abstract / Description
    Conflict according to the OPD is understood as a lasting and unconscious inner conflict, which should be described on the background of the child's or adolescent's developmental state. In accordance with the adult OPD the following seven conflicts can be differentiated: Dependence versus autonomy, submission versus control, desire for care versus autarchy, conflicts of self-value (narcissistic conflicts, self-value versus object-value), conflicts of loyalty (guilt conflicts, egoistic versus pro-social tendencies), oedipal sexual conflicts, identity conflicts (identity versus dissonance). These conflicts have been operationalized for 6 domain of daily living - family, peers, kindergarten/school, property, play and illness - for the developmental phases (2-5, 6-11, and older than 12 years) separately.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-41852
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2436
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11105
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 48.1999, 8, S. 544-547
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Jugend
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Konflikt
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Testkonstruktion
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostische Typologien
    de
  • Keyword(s)
    Testkonstruktion
    de
  • Keyword(s)
    Konflikt
    de
  • Keyword(s)
    Ambivalenz
    de
  • Keyword(s)
    Emotionale Anpassung
    de
  • Keyword(s)
    Entwicklung in der Kindheit
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostic Typologies
    en
  • Keyword(s)
    Test Construction
    en
  • Keyword(s)
    Conflict
    en
  • Keyword(s)
    Ambivalence
    en
  • Keyword(s)
    Emotional Adjustment
    en
  • Keyword(s)
    Childhood Development
    en
  • Keyword(s)
    Adolescent Development
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Werkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse III: Konflikt
    de
  • Alternative title
    Brief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis III: Conflict
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie