Article

Werkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse IV: Strukturniveau

Brief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis IV: Structural Standard

Author(s) / Creator(s)

Koch, Eginhard
Arnscheid, Judith
Atzwanger, Birgit
Brisch, Karl Heinz
Brunner, Romuald
Cranz, Bettina
du Bois, Reinmar
Hußmann, Annette
Renzel, Andreas
Resch, Franz
Rudolf, Gerd
Schlüter-Müller, Susanne
Schmeck, Klaus
Siefen, Rainer Georg
Spiel, Georg
Streeck-Fischer, Annette
Wlezek, Claudia
Winkelmann, Klaus

Abstract / Description

Neben der strukturellen Ausdifferenzierung des Körpers und seiner Funktionen ist die Erweiterung des Repertoires an Erlebnis- und Verhaltensmöglichkeiten Ausdruck einer sich bildenden psychischen Struktur des Kindes, die mit zunehmendem Alter als ein Schatz an gelebten Erfahrungen mit sich, der Welt und den anderen verstanden werden kann. Struktur entwickelt sich anhand der Interaktionserfahrungen mit der Umwelt und wird im beobachtbaren und erlebbaren Verhalten sichtbar. Die Beschreibung der psychischen Struktur umfaßt drei Dimensionen (Selbst- und Objektwahrnehmung, Steuerung, Kommunikation und Bindung), die durch bestimmte Fähigkeiten beschrieben und anhand eines jeweiligen alterstypischen Ankerbeispiels, das der klinischen Veranschaulichung dient, eingeschätzt werden. Die Anpassungsleistung kann dann an einem altersunabhängigen Strukturmaßstab beurteilt und einem Strukturniveau zugeordnet werden. Es zeichnet sich ab, das die beispielhafte Beschreibung alterstypischer Aufgabenfelder als Grundlage für die Beurteilung der Anpassungsfähigkeit im Kindes- und Jugendalter einen sinvollen Weg darstellt. Ziel unserer Arbeit ist es, ein valides und in der Praxis leicht handhabbares Instrument mit einer hohen Interrater-Reliabilität zu entwickeln.
Apart from the structural differentiation of the body and its functions, the enlargement of the child's repertoire of possibilities to make experiences and to act is a manifestation of the development of the child's psychic structure which, advancing in years, may be considered as a treasure of all the experiences one has made with oneself, with the world and with the others. Structure will develop along with the interactional experiences with the world around us and becomes manifest in one's behaviour which may be witnessed and observed. The description of the psychic structure comprises three dimensions (perception of the self and of the objects, control, communication and bonding) which will be described by certain capabilities and will be assessed with the help of an anchoring example typical for each age which serves the purpose of clinical illustration. The adaptational achievement may then be assessed on the basis of a structural standard independent of age and may be ranged on a structural level. It appears that the exemplary description of different scopes of tasks typically to be performed at certain ages which serves as a basis for the assessment of the adaptational competence during childhood and adolescence seems to be a good policy. The purpose of our studies is the development of a valid instrument which is easy to handle in practice and which has a high interrater-reliability.

Keyword(s)

Psychologische Diagnostik Testkonstruktion Selbstbild Soziale Wahrnehmung Interpersonale Kommunikation Psychodiagnostische Typologien Testkonstruktion Persönlichkeitsentwicklung Psychoanalytische Theorie Selbstkonzept Soziale Kognition Psychodiagnostic Typologies Test Construction Personality Development Psychoanalytic Theory Self Concept Social Cognition

Persistent Identifier

Date of first publication

1999

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Koch, Eginhard
  • Author(s) / Creator(s)
    Arnscheid, Judith
  • Author(s) / Creator(s)
    Atzwanger, Birgit
  • Author(s) / Creator(s)
    Brisch, Karl Heinz
  • Author(s) / Creator(s)
    Brunner, Romuald
  • Author(s) / Creator(s)
    Cranz, Bettina
  • Author(s) / Creator(s)
    du Bois, Reinmar
  • Author(s) / Creator(s)
    Hußmann, Annette
  • Author(s) / Creator(s)
    Renzel, Andreas
  • Author(s) / Creator(s)
    Resch, Franz
  • Author(s) / Creator(s)
    Rudolf, Gerd
  • Author(s) / Creator(s)
    Schlüter-Müller, Susanne
  • Author(s) / Creator(s)
    Schmeck, Klaus
  • Author(s) / Creator(s)
    Siefen, Rainer Georg
  • Author(s) / Creator(s)
    Spiel, Georg
  • Author(s) / Creator(s)
    Streeck-Fischer, Annette
  • Author(s) / Creator(s)
    Wlezek, Claudia
  • Author(s) / Creator(s)
    Winkelmann, Klaus
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:26:34Z
  • Made available on
    2012-12-14
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:48Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:26:34Z
  • Date of first publication
    1999
  • Abstract / Description
    Neben der strukturellen Ausdifferenzierung des Körpers und seiner Funktionen ist die Erweiterung des Repertoires an Erlebnis- und Verhaltensmöglichkeiten Ausdruck einer sich bildenden psychischen Struktur des Kindes, die mit zunehmendem Alter als ein Schatz an gelebten Erfahrungen mit sich, der Welt und den anderen verstanden werden kann. Struktur entwickelt sich anhand der Interaktionserfahrungen mit der Umwelt und wird im beobachtbaren und erlebbaren Verhalten sichtbar. Die Beschreibung der psychischen Struktur umfaßt drei Dimensionen (Selbst- und Objektwahrnehmung, Steuerung, Kommunikation und Bindung), die durch bestimmte Fähigkeiten beschrieben und anhand eines jeweiligen alterstypischen Ankerbeispiels, das der klinischen Veranschaulichung dient, eingeschätzt werden. Die Anpassungsleistung kann dann an einem altersunabhängigen Strukturmaßstab beurteilt und einem Strukturniveau zugeordnet werden. Es zeichnet sich ab, das die beispielhafte Beschreibung alterstypischer Aufgabenfelder als Grundlage für die Beurteilung der Anpassungsfähigkeit im Kindes- und Jugendalter einen sinvollen Weg darstellt. Ziel unserer Arbeit ist es, ein valides und in der Praxis leicht handhabbares Instrument mit einer hohen Interrater-Reliabilität zu entwickeln.
    de
  • Abstract / Description
    Apart from the structural differentiation of the body and its functions, the enlargement of the child's repertoire of possibilities to make experiences and to act is a manifestation of the development of the child's psychic structure which, advancing in years, may be considered as a treasure of all the experiences one has made with oneself, with the world and with the others. Structure will develop along with the interactional experiences with the world around us and becomes manifest in one's behaviour which may be witnessed and observed. The description of the psychic structure comprises three dimensions (perception of the self and of the objects, control, communication and bonding) which will be described by certain capabilities and will be assessed with the help of an anchoring example typical for each age which serves the purpose of clinical illustration. The adaptational achievement may then be assessed on the basis of a structural standard independent of age and may be ranged on a structural level. It appears that the exemplary description of different scopes of tasks typically to be performed at certain ages which serves as a basis for the assessment of the adaptational competence during childhood and adolescence seems to be a good policy. The purpose of our studies is the development of a valid instrument which is easy to handle in practice and which has a high interrater-reliability.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-41864
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2437
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11124
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 48.1999, 8, S. 623-633
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Testkonstruktion
    de
  • Keyword(s)
    Selbstbild
    de
  • Keyword(s)
    Soziale Wahrnehmung
    de
  • Keyword(s)
    Interpersonale Kommunikation
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostische Typologien
    de
  • Keyword(s)
    Testkonstruktion
    de
  • Keyword(s)
    Persönlichkeitsentwicklung
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalytische Theorie
    de
  • Keyword(s)
    Selbstkonzept
    de
  • Keyword(s)
    Soziale Kognition
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostic Typologies
    en
  • Keyword(s)
    Test Construction
    en
  • Keyword(s)
    Personality Development
    en
  • Keyword(s)
    Psychoanalytic Theory
    en
  • Keyword(s)
    Self Concept
    en
  • Keyword(s)
    Social Cognition
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Werkstattbericht der Arbeitsgruppe Achse IV: Strukturniveau
    de
  • Alternative title
    Brief Report OPD-CA (Children and Adolescents) Axis IV: Structural Standard
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie