Article

Psychoanalytische Diagnostik und pädagogischer Alltag

Psychoanalytic diagnostics and pedagogical everyday-life

Author(s) / Creator(s)

Bürgin, Dieter
Meng, Heiner

Abstract / Description

Die Umsetzung der während des diagnostischen Prozesses gewonnenen psychodynamischen Erkenntnisse in angemessene pädagogische Vorgehensweisen setzt einen ungestörten interdisziplinären Dialog im Behandlungsteam voraus. Die im so strukturierten pädagogischen Handeln gewonnenen Erfahrungen entsprechen einem konstanten Verifizieren oder Falsifizieren der Diagnostik. Sie sagen Wichtiges aus über die Qualität der anfänglichen Einschätzungen und liefern frische Informationen, die in schlaufenförmigen Bewegungen die ursprünglichen diagnostischen Positionen ergänzen oder revidieren. Jede noch so gut dissoziierte oder abgekapselte traumatische Erfahrung kann infolge der anhaltenden Verletzlichkeit des Individuums unter ganz anderen speziellen Bedingungen, die eine dem Subjekt zumeist unbekannte Auslösewirkung haben, plötzlich reaktiviert werden. An einem Fallbeispiel einer multipel traumatisierten Adoleszenten wird das praktische Ineinandergreifen von psychodynamischer Diagnostik und pädagogischem Alltag erläutert.
The results of the psychoanalytic evaluation of a patient gathered during the diagnostic process can only be applied in appropriate educational procedures if an undisturbed dialogue exists within the multidisciplinary treatment team of a ward. Pedagogic activities based on such assessments bring about a continuous verification or falsification of the primary diagnostic evaluation. They not only reflect it's quality but also furnish new information. In loop-like movements the position of the evaluation at the beginning of the in-patient treatment is supplemented or revised. Every traumatic experience, be it dissociated or otherwise isolated from consciousness, because of the continuous vulnerability of the traumatised subject can be triggered and reactivated under special conditions. The practical interlock of the results of the psychoanalytic assessment at the beginning and the educational activities of everyday-life during hospitalisation are exemplified by the case history of a multiple traumatised adolescent.

Keyword(s)

Kind Psychoanalyse Psychologische Diagnostik Stationäre Behandlung Trauma Gefühlsstörung Psychoanalytische Therapie Krankenhausaufenthalt Psychodiagnostik Emotionales Trauma Interdisziplinärer Behandlungsansatz Verletzungen Psychoanalysis Hospitalization Psychodiagnosis Emotional Trauma Interdisciplinary Treatment Approach Child Psychiatry Adolescent Ps

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Bürgin, Dieter
  • Author(s) / Creator(s)
    Meng, Heiner
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:11:51Z
  • Made available on
    2013-01-18
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:52Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:11:51Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    Die Umsetzung der während des diagnostischen Prozesses gewonnenen psychodynamischen Erkenntnisse in angemessene pädagogische Vorgehensweisen setzt einen ungestörten interdisziplinären Dialog im Behandlungsteam voraus. Die im so strukturierten pädagogischen Handeln gewonnenen Erfahrungen entsprechen einem konstanten Verifizieren oder Falsifizieren der Diagnostik. Sie sagen Wichtiges aus über die Qualität der anfänglichen Einschätzungen und liefern frische Informationen, die in schlaufenförmigen Bewegungen die ursprünglichen diagnostischen Positionen ergänzen oder revidieren. Jede noch so gut dissoziierte oder abgekapselte traumatische Erfahrung kann infolge der anhaltenden Verletzlichkeit des Individuums unter ganz anderen speziellen Bedingungen, die eine dem Subjekt zumeist unbekannte Auslösewirkung haben, plötzlich reaktiviert werden. An einem Fallbeispiel einer multipel traumatisierten Adoleszenten wird das praktische Ineinandergreifen von psychodynamischer Diagnostik und pädagogischem Alltag erläutert.
    de
  • Abstract / Description
    The results of the psychoanalytic evaluation of a patient gathered during the diagnostic process can only be applied in appropriate educational procedures if an undisturbed dialogue exists within the multidisciplinary treatment team of a ward. Pedagogic activities based on such assessments bring about a continuous verification or falsification of the primary diagnostic evaluation. They not only reflect it's quality but also furnish new information. In loop-like movements the position of the evaluation at the beginning of the in-patient treatment is supplemented or revised. Every traumatic experience, be it dissociated or otherwise isolated from consciousness, because of the continuous vulnerability of the traumatised subject can be triggered and reactivated under special conditions. The practical interlock of the results of the psychoanalytic assessment at the beginning and the educational activities of everyday-life during hospitalisation are exemplified by the case history of a multiple traumatised adolescent.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42436
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2492
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10423
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 7, S. 475-476
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalyse
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Stationäre Behandlung
    de
  • Keyword(s)
    Trauma
    de
  • Keyword(s)
    Gefühlsstörung
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalytische Therapie
    de
  • Keyword(s)
    Krankenhausaufenthalt
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Emotionales Trauma
    de
  • Keyword(s)
    Interdisziplinärer Behandlungsansatz
    de
  • Keyword(s)
    Verletzungen
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalysis
    en
  • Keyword(s)
    Hospitalization
    en
  • Keyword(s)
    Psychodiagnosis
    en
  • Keyword(s)
    Emotional Trauma
    en
  • Keyword(s)
    Interdisciplinary Treatment Approach
    en
  • Keyword(s)
    Child Psychiatry
    en
  • Keyword(s)
    Adolescent Ps
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Psychoanalytische Diagnostik und pädagogischer Alltag
    de
  • Alternative title
    Psychoanalytic diagnostics and pedagogical everyday-life
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie