Article

Abenteuer Konflikt - frühe Gewaltprävention in Kindertagesstätten und Grundschulen

Adventure conflict – Early prevention of violence in child day care centres and inprimary schools

Author(s) / Creator(s)

Müller, Franz-Werner

Abstract / Description

Die primäre Zielgruppe des Präventionsprogramms sind Kinder im Alter von 3 bis 10 Jahren, die Kindertagesstätten und Grundschulen besuchen. Weitere Zielgruppen sind Erzieher/innen, Lehrer/innen und Eltern. In der Arbeit mit der primären Zielgruppe wird die Förderung eines guten Sozialverhaltens, die Entwicklung konstruktiver Konfliktlösungen und das angemessene Setzen von Regeln und Grenzen angestrebt. Ziele für die Arbeit mit den weiteren Zielgruppen sind das Erlernen konstruktiver Formen der Konfliktaustragung für die Teams der Kindertagesstätten bzw. Kollegien der Grundschulen, die Verbesserung der Zusammenarbeit in den Einrichtungen und zwischen Pädagog(inn)en und Eltern und eine Schärfung des Problembewußtseins der Eltern. Die Arbeit erfolgt auf drei Ebenen: Kinder; Erzieher/innen und Lehrer/innen und Eltern. Sie beinhaltet Übungen, Gruppenarbeit, Einsatz kreativer Medien, Entspannungsverfahren und Bewegungsübungen, Theorievermittlung, Rollenspiele und Organisationsberatung.
The primary target group of the program are children aged 3 to 10 years attending child day care centres and primary schools. The intermediate target groups are teachers and parents. The objectives for the primary target group are to promote good social behavior, to develop constructive solutions to conflict and to set out rules and limits for children. The objectives for the intermediate target groups are to learn constructive ways of handling conflicts in each team, to improve cooperation in the teams and between teachers and parents and to raise awareness among parents. The work is done on three levels: children, teachers and parents. It provides training, group work, work with creative media, relaxation and movement exercises, theory, role play and advice on organization.

Keyword(s)

Grundschule Kindergarten Gewalt Prävention Lehrerbildung Elternbildung Gewalt Prävention GrundschÜler Kinderganztagsversorgung Kindergartenerziehung Pädagogen Lehrerausbildung Elterntraining Violence Prevention Elementary School Student Child Day Care Preschool Education Educational Personnel Teacher Education Parent Training

Persistent Identifier

Date of first publication

2000

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Müller, Franz-Werner
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-22T06:40:06Z
  • Made available on
    2013-01-21
  • Made available on
    2015-12-01T10:33:53Z
  • Made available on
    2022-11-22T06:40:06Z
  • Date of first publication
    2000
  • Abstract / Description
    Die primäre Zielgruppe des Präventionsprogramms sind Kinder im Alter von 3 bis 10 Jahren, die Kindertagesstätten und Grundschulen besuchen. Weitere Zielgruppen sind Erzieher/innen, Lehrer/innen und Eltern. In der Arbeit mit der primären Zielgruppe wird die Förderung eines guten Sozialverhaltens, die Entwicklung konstruktiver Konfliktlösungen und das angemessene Setzen von Regeln und Grenzen angestrebt. Ziele für die Arbeit mit den weiteren Zielgruppen sind das Erlernen konstruktiver Formen der Konfliktaustragung für die Teams der Kindertagesstätten bzw. Kollegien der Grundschulen, die Verbesserung der Zusammenarbeit in den Einrichtungen und zwischen Pädagog(inn)en und Eltern und eine Schärfung des Problembewußtseins der Eltern. Die Arbeit erfolgt auf drei Ebenen: Kinder; Erzieher/innen und Lehrer/innen und Eltern. Sie beinhaltet Übungen, Gruppenarbeit, Einsatz kreativer Medien, Entspannungsverfahren und Bewegungsübungen, Theorievermittlung, Rollenspiele und Organisationsberatung.
    de
  • Abstract / Description
    The primary target group of the program are children aged 3 to 10 years attending child day care centres and primary schools. The intermediate target groups are teachers and parents. The objectives for the primary target group are to promote good social behavior, to develop constructive solutions to conflict and to set out rules and limits for children. The objectives for the intermediate target groups are to learn constructive ways of handling conflicts in each team, to improve cooperation in the teams and between teachers and parents and to raise awareness among parents. The work is done on three levels: children, teachers and parents. It provides training, group work, work with creative media, relaxation and movement exercises, theory, role play and advice on organization.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-42703
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2519
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.11184
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 49.2000, 10, S. 779-788
  • Keyword(s)
    Grundschule
    de
  • Keyword(s)
    Kindergarten
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    Lehrerbildung
    de
  • Keyword(s)
    Elternbildung
    de
  • Keyword(s)
    Gewalt
    de
  • Keyword(s)
    Prävention
    de
  • Keyword(s)
    GrundschÜler
    de
  • Keyword(s)
    Kinderganztagsversorgung
    de
  • Keyword(s)
    Kindergartenerziehung
    de
  • Keyword(s)
    Pädagogen
    de
  • Keyword(s)
    Lehrerausbildung
    de
  • Keyword(s)
    Elterntraining
    de
  • Keyword(s)
    Violence
    en
  • Keyword(s)
    Prevention
    en
  • Keyword(s)
    Elementary School Student
    en
  • Keyword(s)
    Child Day Care
    en
  • Keyword(s)
    Preschool Education
    en
  • Keyword(s)
    Educational Personnel
    en
  • Keyword(s)
    Teacher Education
    en
  • Keyword(s)
    Parent Training
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Abenteuer Konflikt - frühe Gewaltprävention in Kindertagesstätten und Grundschulen
    de
  • Alternative title
    Adventure conflict – Early prevention of violence in child day care centres and inprimary schools
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie