Article

"Lieber unruhig sein als in einem tiefen dunklen Loch eingesperrt." Zum Verständnis und zur Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung aus psychodynamischer Sicht

“Better to be restless than locked up in a deep hole!” Understanding and therapy of attention deficit and hyperactivity disorder from a psychodynamic viewpoint

Author(s) / Creator(s)

Streeck-Fischer, Annette
Fricke, Birgit

Abstract / Description

Nach einer kritischen Diskussion des biomedizinisch-psychiatrischen Modells der Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung (dimensionale Diagnostik, genetische Störung, Dopaminmangel, neuronale Entwicklungsstörung) werden psychodynamische Erklärungsmodelle dargestellt. Untersuchungsbefunde zu frühen Mutter-Kind Interaktionen verweisen auf spezifische psychosoziale Entwicklungsbedingungen von Kindern, die eine ADHS entwickeln. Hier können Faktoren ausfindig gemacht werden, die zur Genexpression führen. Insbesondere bei Kindern mit komplexen Störungen ist eine psychodynamisch orientierte Entwicklungspsychotherapie hilfreich, die auf Regulierungsvorgänge, Dezentrierung, Mentalisierung, Desomatisierung und Symbolisierung gehandelter Mitteilungen zentriert. An der Darstellung einer Behandlung werden die zugrunde liegenden Konflikte und ihr Umgang damit verdeutlicht. Schlagwörter Genexpression - neuronale Entwicklungsstörung - frühe Interaktionen - Mentalisierungsstörung - psychodynamische Entwicklungstherapie
Psychodynamic models will be presented after a critical discussion of the biomedical-psychiatric model of attention deficit and hyperactivity disorder (dimensional diagnostics, genetic disorder, dopamine deficiency, neuronal developmental disorder). Research ndings on early mother-child interactions refer to specific psychosocial developmental conditions amongst children who develop ADHD. Factors which lead to gene expression can be traced here. A psychodynamic-oriented developmental psychotherapy which centres on regulatory procedures, de-centration, mentalisation, de-somatisation and symbolisation of treated notifications is helpful, particularly amongst children with complex disorders. The underlying conflicts and dealing with them are thus elucidated in the presentation of a treatment. Keywords Gene expression - neuronal developmental disorder - early interactions - mentalisation disorder - psychodynamic developmental therapy

Keyword(s)

Kind Aufmerksamkeits-Defizit-Syndrom Psychodynamik Ätiologie Psychotherapie Mutter Kind Interpersonale Kommunikation Aufmerksamkeitsstörung mit Hyperaktivität Psychodynamik Ätiologie Therapie Mutter-Kind-Kommunikation Psychotherapeutische Techniken Attention Deficit Disorder with Hyperactivity Psychodynamics Etiology Treatment Mother Child Communication Psychotherapeutic Techniques

Persistent Identifier

Date of first publication

2007

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Streeck-Fischer, Annette
  • Author(s) / Creator(s)
    Fricke, Birgit
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:23:45Z
  • Made available on
    2013-06-27
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:22Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:23:45Z
  • Date of first publication
    2007
  • Abstract / Description
    Nach einer kritischen Diskussion des biomedizinisch-psychiatrischen Modells der Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung (dimensionale Diagnostik, genetische Störung, Dopaminmangel, neuronale Entwicklungsstörung) werden psychodynamische Erklärungsmodelle dargestellt. Untersuchungsbefunde zu frühen Mutter-Kind Interaktionen verweisen auf spezifische psychosoziale Entwicklungsbedingungen von Kindern, die eine ADHS entwickeln. Hier können Faktoren ausfindig gemacht werden, die zur Genexpression führen. Insbesondere bei Kindern mit komplexen Störungen ist eine psychodynamisch orientierte Entwicklungspsychotherapie hilfreich, die auf Regulierungsvorgänge, Dezentrierung, Mentalisierung, Desomatisierung und Symbolisierung gehandelter Mitteilungen zentriert. An der Darstellung einer Behandlung werden die zugrunde liegenden Konflikte und ihr Umgang damit verdeutlicht. Schlagwörter Genexpression - neuronale Entwicklungsstörung - frühe Interaktionen - Mentalisierungsstörung - psychodynamische Entwicklungstherapie
    de
  • Abstract / Description
    Psychodynamic models will be presented after a critical discussion of the biomedical-psychiatric model of attention deficit and hyperactivity disorder (dimensional diagnostics, genetic disorder, dopamine deficiency, neuronal developmental disorder). Research ndings on early mother-child interactions refer to specific psychosocial developmental conditions amongst children who develop ADHD. Factors which lead to gene expression can be traced here. A psychodynamic-oriented developmental psychotherapy which centres on regulatory procedures, de-centration, mentalisation, de-somatisation and symbolisation of treated notifications is helpful, particularly amongst children with complex disorders. The underlying conflicts and dealing with them are thus elucidated in the presentation of a treatment. Keywords Gene expression - neuronal developmental disorder - early interactions - mentalisation disorder - psychodynamic developmental therapy
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-47350
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/2979
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9443
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. - 56.2007, 4, S. 277-299
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Aufmerksamkeits-Defizit-Syndrom
    de
  • Keyword(s)
    Psychodynamik
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    Ätiologie
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  • Keyword(s)
    Psychotherapie
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  • Keyword(s)
    Mutter
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  • Keyword(s)
    Kind
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  • Keyword(s)
    Interpersonale Kommunikation
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  • Keyword(s)
    Aufmerksamkeitsstörung mit Hyperaktivität
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    Psychodynamik
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    Ätiologie
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    Therapie
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  • Keyword(s)
    Mutter-Kind-Kommunikation
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    Psychotherapeutische Techniken
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    Attention Deficit Disorder with Hyperactivity
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    Psychodynamics
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    Etiology
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    Treatment
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    Mother Child Communication
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  • Keyword(s)
    Psychotherapeutic Techniques
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    "Lieber unruhig sein als in einem tiefen dunklen Loch eingesperrt." Zum Verständnis und zur Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörung aus psychodynamischer Sicht
    de
  • Alternative title
    “Better to be restless than locked up in a deep hole!” Understanding and therapy of attention deficit and hyperactivity disorder from a psychodynamic viewpoint
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie