Article

Verwendung von Geschichtenergänzungsaufgaben zur OPD-KJ-Strukturdiagnostik

Application of Story Stems to the Diagnosis of the Axis “Structure” of OPD-CA

Author(s) / Creator(s)

Weber, Matthias
Stadelmann, Stephanie

Abstract / Description

Geschichtenergänzungsaufgaben (story completion tasks), wie z. B die MacArthur Story Stem Battery (MSSB) oder die Attachment Story Completion Task (ASCT) werden in verschiedenen Forschungsbereichen sowie in der Klinischen Diagnostik erfolgreich eingesetzt. Sie können auch für die Operationalisierte Psychodynamische Diagnostik im Kindes- und Jugendalter (OPD-KJ) eine sinnvolle Ergänzung darstellen. Im vorliegenden Beitrag soll gezeigt werden, dass sich anhand der Geschichtenergänzungsaufgaben bestimmte psychische Fähigkeiten im Sinne der OPD-KJ Achse Struktur abbilden lassen. An einem Fallbeispiel wird das Vorgehen zur Einschätzung der Achse Struktur auf der Basis von Geschichtenergänzungsaufgaben demonstriert. Schlagwörter OPD-KJ – psychodynamische Diagnostik – Geschichtenergänzungsverfahren – Spielnarrative
The continued play of story stems, introduced by a diagnostician, can add to the diagnostic of the axis “structure” of the OPD-CA in a useful way. Story stems (e. g. the MacArthur Story Stem Battery (MSSB) or the Attachment Story Completion Task (ASCT)) are already used in different research fields and in the clinical context. In this article we propose the administration of story stems, which are supposed to represent certain mental skills. A case study will demonstrate the possibility to complement the evaluation of the axis “structure” by symbolic play with story stems. Keywords OPD-CA – psychodynamic diagnostic – story completion tasks – play narratives

Keyword(s)

Interview Psychologische Diagnostik Erzählen Psychodynamik Psychoanalyse Kind Jugend Psychotherapie Psychodiagnostisches Interview; *Psychodynamik; *Erzählen; *Erzählungen; *Psychoanalytische Therapie; Kinderpsychotherapie; Jugendlichenpsychotherapie Psychodiagnostic Interview; *Psychodynamics; *Storytelling; *Narratives; *Psychoanalysis; Child Psychotherapy; Adolescent Psychotherapy; Psychodiagnos

Persistent Identifier

Date of first publication

2011

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Weber, Matthias
  • Author(s) / Creator(s)
    Stadelmann, Stephanie
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T16:42:48Z
  • Made available on
    2015-01-15
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:40Z
  • Made available on
    2022-11-21T16:42:48Z
  • Date of first publication
    2011
  • Abstract / Description
    Geschichtenergänzungsaufgaben (story completion tasks), wie z. B die MacArthur Story Stem Battery (MSSB) oder die Attachment Story Completion Task (ASCT) werden in verschiedenen Forschungsbereichen sowie in der Klinischen Diagnostik erfolgreich eingesetzt. Sie können auch für die Operationalisierte Psychodynamische Diagnostik im Kindes- und Jugendalter (OPD-KJ) eine sinnvolle Ergänzung darstellen. Im vorliegenden Beitrag soll gezeigt werden, dass sich anhand der Geschichtenergänzungsaufgaben bestimmte psychische Fähigkeiten im Sinne der OPD-KJ Achse Struktur abbilden lassen. An einem Fallbeispiel wird das Vorgehen zur Einschätzung der Achse Struktur auf der Basis von Geschichtenergänzungsaufgaben demonstriert. Schlagwörter OPD-KJ – psychodynamische Diagnostik – Geschichtenergänzungsverfahren – Spielnarrative
    de
  • Abstract / Description
    The continued play of story stems, introduced by a diagnostician, can add to the diagnostic of the axis “structure” of the OPD-CA in a useful way. Story stems (e. g. the MacArthur Story Stem Battery (MSSB) or the Attachment Story Completion Task (ASCT)) are already used in different research fields and in the clinical context. In this article we propose the administration of story stems, which are supposed to represent certain mental skills. A case study will demonstrate the possibility to complement the evaluation of the axis “structure” by symbolic play with story stems. Keywords OPD-CA – psychodynamic diagnostic – story completion tasks – play narratives
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-51770
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3257
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10733
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 60 (2011) 1, S. 27-40
  • Keyword(s)
    Interview
    de
  • Keyword(s)
    Psychologische Diagnostik
    de
  • Keyword(s)
    Erzählen
    de
  • Keyword(s)
    Psychodynamik
    de
  • Keyword(s)
    Psychoanalyse
    de
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
    Jugend
    de
  • Keyword(s)
    Psychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostisches Interview; *Psychodynamik; *Erzählen; *Erzählungen; *Psychoanalytische Therapie; Kinderpsychotherapie; Jugendlichenpsychotherapie
    de
  • Keyword(s)
    Psychodiagnostic Interview; *Psychodynamics; *Storytelling; *Narratives; *Psychoanalysis; Child Psychotherapy; Adolescent Psychotherapy; Psychodiagnos
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Verwendung von Geschichtenergänzungsaufgaben zur OPD-KJ-Strukturdiagnostik
    de
  • Alternative title
    Application of Story Stems to the Diagnosis of the Axis “Structure” of OPD-CA
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie