Article

Psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung – Prävalenz und Prävention

Psychopathology in Youths with Intellectual Disabilities – Prevalence and Prevention

Author(s) / Creator(s)

Sarimski, Klaus

Abstract / Description

Epidemiologische Forschungsergebnisse sprechen für ein signifikant erhöhtes Risiko bei Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung, psychopathologische Auffälligkeiten auszubilden. Dazu tragen biologische und soziale Faktoren bei. Die diagnostische Beurteilung und Interventionsplanung muss bei Kindern mit geistiger Behinderung syndromspezifische genetische Dispositionen und Einschränkungen der Informationsverarbeitungsfähigkeiten berücksichtigen. Präventive Möglichkeiten bietet das System der Frühförderung. Die Fachkräfte der Frühförderung können positive Eltern-Kind-Beziehungen unterstützt, die Erziehungskompetenz der Eltern stärken und Erzieher beraten, wie sie positive Beziehungen zu Gleichaltrigen und soziale Kompetenzen fördern können. Schlagwörter psychopathologische Auffälligkeiten – geistige Behinderung – Prävalenz – Prävention
A survey of epidemiological findings suggests a significantly increased level of emotional and behavioural problems in children and youth with intellectual disabilities. Some biological and social factors are presented which contribute to this elevated risk for psychopathology. Assessment and intervention planning needs to acknowledge genetic dispositions, and limitations of the capacity of information processing which characterise children with intellectual disabilities. Early intervention may help to prevent emotional and behavioural problems by supporting a positive parent-child relationship, increasing the parents’ educational competence and assisting preschool teachers in supporting positive relationships with peers, and promoting social competence. Keywords emotional and behavioural problems – intellectual disabilities – prevalence – prevention

Keyword(s)

Kind Geistige Behinderung Psychische Störung Psychopathologie Prävention Frühförderung Eltern Affektive Bindung Geistige Behinderung Psychische Störungen Psychopathologie Prävention Frühförderung Epidemiologie Eltern-Kind-Beziehungen Mental Retardation Mental Disorders Psychopathology Prevention Early Intervention Epidemiology; Parent Child Relations; Parenting Skills

Persistent Identifier

Date of first publication

2011

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Sarimski, Klaus
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T12:30:10Z
  • Made available on
    2015-02-26
  • Made available on
    2015-12-01T10:34:43Z
  • Made available on
    2022-11-17T12:30:10Z
  • Date of first publication
    2011
  • Abstract / Description
    Epidemiologische Forschungsergebnisse sprechen für ein signifikant erhöhtes Risiko bei Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung, psychopathologische Auffälligkeiten auszubilden. Dazu tragen biologische und soziale Faktoren bei. Die diagnostische Beurteilung und Interventionsplanung muss bei Kindern mit geistiger Behinderung syndromspezifische genetische Dispositionen und Einschränkungen der Informationsverarbeitungsfähigkeiten berücksichtigen. Präventive Möglichkeiten bietet das System der Frühförderung. Die Fachkräfte der Frühförderung können positive Eltern-Kind-Beziehungen unterstützt, die Erziehungskompetenz der Eltern stärken und Erzieher beraten, wie sie positive Beziehungen zu Gleichaltrigen und soziale Kompetenzen fördern können. Schlagwörter psychopathologische Auffälligkeiten – geistige Behinderung – Prävalenz – Prävention
    de
  • Abstract / Description
    A survey of epidemiological findings suggests a significantly increased level of emotional and behavioural problems in children and youth with intellectual disabilities. Some biological and social factors are presented which contribute to this elevated risk for psychopathology. Assessment and intervention planning needs to acknowledge genetic dispositions, and limitations of the capacity of information processing which characterise children with intellectual disabilities. Early intervention may help to prevent emotional and behavioural problems by supporting a positive parent-child relationship, increasing the parents’ educational competence and assisting preschool teachers in supporting positive relationships with peers, and promoting social competence. Keywords emotional and behavioural problems – intellectual disabilities – prevalence – prevention
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0032-7034
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-52165
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3294
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9768
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 60 (2011) 7, S. 510-526
  • Keyword(s)
    Kind
    de
  • Keyword(s)
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    Psychische Störung
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  • Keyword(s)
    Epidemiology; Parent Child Relations; Parenting Skills
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  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung – Prävalenz und Prävention
    de
  • Alternative title
    Psychopathology in Youths with Intellectual Disabilities – Prevalence and Prevention
    en
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie