Stationäre Verhaltenstherapie bei Jugendlichen mit ängstlich-depressivem Schulabsentismus: Veränderungen während der Therapie und Stabilität
Inpatient Cognitive-Behavioral Therapy of Adolescents with Anxious-Depressed School Absenteeism: Changes During Treatment and Stability over Time
Author(s) / Creator(s)
Walter, Daniel
Hautmann, Christopher
Lehmkuhl, Gerd
Döpfner, Manfred
Abstract / Description
90 Jugendliche mit chronifiziertem ängstlich-depressiven Schulabsentismus wurden mit stationärer, manualisierter kognitiver Verhaltenstherapie behandelt. Es zeigte sich ein starker, hoch signifikanter Rückgang von Schulabsentismus und depressiven und Angstsymptomen im Jugendlichen- und Elternurteil. Die Effekte blieben zwei Monate nach Behandlungsende stabil. Aufgrund der mangelnden Kontrolle ist die Aussagekraft begrenzt.
Schlagwörter
Jugendliche – kognitiv-behaviorale Therapie – Schulabsentismus – stationäre Behandlung
90 adolescents with chronic anxious-depressed school absenteeism underwent inpatient cognitive-behavioral therapy. A strong, highly significant decline of school absenteeism, anxiety and depressive symptoms rated by parents and youngsters was found. Reductions remained stable over a two months follow-up period. A cautious interpretation of the results is important because of the lack of a control condition.
Keywords
adolescents – cognitive-behavioral therapy – school absenteeism – inpatient treatment
Keyword(s)
Schulversäumnis Kognitive Verhaltenstherapie Psychotherapie Ergebnis Krankenhausaufenthalt Angststörung Depressivität Katamnese Schulschwänzen Kognitive Verhaltenstherapie Psychotherapieergebnisse Krankenhausaufenthalt Angststörungen Depressive Stimmung Katamnese School Truancy Cognitive Behavior Therapy Psychotherapeutic Outcomes Hospitalization Anxiety Disorders Depression (Emotion)Persistent Identifier
Date of first publication
2011
Publication status
unknown
Review status
unknown
Citation
-
60.20118_7_52296.pdfAdobe PDF - 224.71KBMD5: f7931c91ad0c66036122ca6f437e2cf9
-
There are no other versions of this object.
-
Author(s) / Creator(s)Walter, Daniel
-
Author(s) / Creator(s)Hautmann, Christopher
-
Author(s) / Creator(s)Lehmkuhl, Gerd
-
Author(s) / Creator(s)Döpfner, Manfred
-
PsychArchives acquisition timestamp2022-11-17T12:30:38Z
-
Made available on2015-03-05
-
Made available on2015-12-01T10:34:43Z
-
Made available on2022-11-17T12:30:38Z
-
Date of first publication2011
-
Abstract / Description90 Jugendliche mit chronifiziertem ängstlich-depressiven Schulabsentismus wurden mit stationärer, manualisierter kognitiver Verhaltenstherapie behandelt. Es zeigte sich ein starker, hoch signifikanter Rückgang von Schulabsentismus und depressiven und Angstsymptomen im Jugendlichen- und Elternurteil. Die Effekte blieben zwei Monate nach Behandlungsende stabil. Aufgrund der mangelnden Kontrolle ist die Aussagekraft begrenzt. Schlagwörter Jugendliche – kognitiv-behaviorale Therapie – Schulabsentismus – stationäre Behandlungde
-
Abstract / Description90 adolescents with chronic anxious-depressed school absenteeism underwent inpatient cognitive-behavioral therapy. A strong, highly significant decline of school absenteeism, anxiety and depressive symptoms rated by parents and youngsters was found. Reductions remained stable over a two months follow-up period. A cautious interpretation of the results is important because of the lack of a control condition. Keywords adolescents – cognitive-behavioral therapy – school absenteeism – inpatient treatmenten
-
Publication statusunknown
-
Review statusunknown
-
ISSN0032-7034
-
Persistent Identifierhttps://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-52296
-
Persistent Identifierhttps://hdl.handle.net/20.500.11780/3306
-
Persistent Identifierhttps://doi.org/10.23668/psycharchives.9783
-
Language of contentdeu
-
Is part ofPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 60 (2011) 8, S. 677-683
-
Keyword(s)Schulversäumnisde
-
Keyword(s)Kognitive Verhaltenstherapiede
-
Keyword(s)Psychotherapiede
-
Keyword(s)Ergebnisde
-
Keyword(s)Krankenhausaufenthaltde
-
Keyword(s)Angststörungde
-
Keyword(s)Depressivitätde
-
Keyword(s)Katamnesede
-
Keyword(s)Schulschwänzende
-
Keyword(s)Kognitive Verhaltenstherapiede
-
Keyword(s)Psychotherapieergebnissede
-
Keyword(s)Krankenhausaufenthaltde
-
Keyword(s)Angststörungende
-
Keyword(s)Depressive Stimmungde
-
Keyword(s)Katamnesede
-
Keyword(s)School Truancyen
-
Keyword(s)Cognitive Behavior Therapyen
-
Keyword(s)Psychotherapeutic Outcomesen
-
Keyword(s)Hospitalizationen
-
Keyword(s)Anxiety Disordersen
-
Keyword(s)Depression (Emotion)en
-
Dewey Decimal Classification number(s)150
-
TitleStationäre Verhaltenstherapie bei Jugendlichen mit ängstlich-depressivem Schulabsentismus: Veränderungen während der Therapie und Stabilitätde
-
Alternative titleInpatient Cognitive-Behavioral Therapy of Adolescents with Anxious-Depressed School Absenteeism: Changes During Treatment and Stability over Timeen
-
DRO typearticle
-
Visible tag(s)PsyDok
-
Visible tag(s)Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie