Other

Umgang mit fachmethodischen Begriffen in Versuchsvorschriften

Student performance in dealing with subject-specific method terminology in practical instructions

Author(s) / Creator(s)

Sommer, Katrin
Strippel, Christian
Schaffer, Susanne
Wieczorek, Robert

Other kind(s) of contributor

Lehrstuhl für Didaktik der Chemie, Ruhr-Universität Bochum
Fenzl, Thomas

Abstract / Description

Das Experiment nimmt im Chemie-Unterricht für den Erkenntnisgewinn und damit auch im Hinblick auf den Erwerb prozessbezogener Kompetenzen eine zentrale Stellung ein. Die durchzuführenden experimentellen Handlungen werden unter Verwendung fachmethodischer Begriffe in Versuchsvorschriften präsentiert. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob Schüler (n = 645; Jahrgangsstufen 7 bis 13) die fachmethodischen Begriffe in Versuchsvorschriften erkennen und sie adäquat ersetzen. Es wurden Arbeitstechniken, Trennverfahren und (Nachweis-)Reaktionen betrachtet. Die Datenauswertung erfolgte mittels der Qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring. Es zeigt sich, dass eine altersabhängige Steigerung der fachmethodischen Kompetenz vorhanden ist - gleichwohl sind die Defizite nicht zu übersehen. Besonders interessant ist, dass die aus dem Alltag bekannten Begriffe, die zugleich einen fachsprachlichen Begriffsinhalt besitzen, deutlich seltener als Fachbegriffe identifiziert werden. Dies legt die Vermutung nahe, dass sie nur unzureichend in das fachsprachliche Repertoire integriert werden.
The experiment is an essential factor for gaining knowledge as well as for gaining process skills in the chemistry classroom. Practicals are frequently presented using instructions that contain subject-specific terminology for laboratory actions. The present study examines whether students (n = 645; Year 7 to 13) recognize these subject-specific terms and whether they can substitute them adequately. The subject-specific terms relate to laboratory techniques, separation methods and (test) reactions. The resulting data was analysed using Qualitative Content Analysis according to Mayring. The results show a correlation between the students' competence in dealing with subject-specific terminology but they also reveal a number of deficits. Terminology which is also used for everyday purposes is less frequently identified as being subject-specific terminology. It might be inferred that this terminology has not sufficiently been incorporated into the students' subject-specific language repertoire.

Keyword(s)

Chemie / Unterricht Chemiedidaktik Schüler Fachmethodische Begriffe Versuchsvorschriften Prozessbezogene Kompetenz Students Subject-specific terminology Practicals Instructions Process skills

Persistent Identifier

Date of first publication

2013

Is part of

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse

Is part of series

Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;21

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Sommer, Katrin
  • Author(s) / Creator(s)
    Strippel, Christian
  • Author(s) / Creator(s)
    Schaffer, Susanne
  • Author(s) / Creator(s)
    Wieczorek, Robert
  • Other kind(s) of contributor
    Lehrstuhl für Didaktik der Chemie, Ruhr-Universität Bochum
    de
  • Other kind(s) of contributor
    Fenzl, Thomas
    de
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T10:46:25Z
  • Made available on
    2013-06-25
  • Made available on
    2015-12-01T10:35:25Z
  • Made available on
    2022-11-17T10:46:25Z
  • Date of first publication
    2013
  • Abstract / Description
    Das Experiment nimmt im Chemie-Unterricht für den Erkenntnisgewinn und damit auch im Hinblick auf den Erwerb prozessbezogener Kompetenzen eine zentrale Stellung ein. Die durchzuführenden experimentellen Handlungen werden unter Verwendung fachmethodischer Begriffe in Versuchsvorschriften präsentiert. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob Schüler (n = 645; Jahrgangsstufen 7 bis 13) die fachmethodischen Begriffe in Versuchsvorschriften erkennen und sie adäquat ersetzen. Es wurden Arbeitstechniken, Trennverfahren und (Nachweis-)Reaktionen betrachtet. Die Datenauswertung erfolgte mittels der Qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring. Es zeigt sich, dass eine altersabhängige Steigerung der fachmethodischen Kompetenz vorhanden ist - gleichwohl sind die Defizite nicht zu übersehen. Besonders interessant ist, dass die aus dem Alltag bekannten Begriffe, die zugleich einen fachsprachlichen Begriffsinhalt besitzen, deutlich seltener als Fachbegriffe identifiziert werden. Dies legt die Vermutung nahe, dass sie nur unzureichend in das fachsprachliche Repertoire integriert werden.
    de
  • Abstract / Description
    The experiment is an essential factor for gaining knowledge as well as for gaining process skills in the chemistry classroom. Practicals are frequently presented using instructions that contain subject-specific terminology for laboratory actions. The present study examines whether students (n = 645; Year 7 to 13) recognize these subject-specific terms and whether they can substitute them adequately. The subject-specific terms relate to laboratory techniques, separation methods and (test) reactions. The resulting data was analysed using Qualitative Content Analysis according to Mayring. The results show a correlation between the students' competence in dealing with subject-specific terminology but they also reveal a number of deficits. Terminology which is also used for everyday purposes is less frequently identified as being subject-specific terminology. It might be inferred that this terminology has not sufficiently been incorporated into the students' subject-specific language repertoire.
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-47338
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/3367
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.8614
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse
  • Is part of series
    Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse des Instituts für Psychologie der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt;21
  • Keyword(s)
    Chemie / Unterricht
    de
  • Keyword(s)
    Chemiedidaktik
    de
  • Keyword(s)
    Schüler
    de
  • Keyword(s)
    Fachmethodische Begriffe
    de
  • Keyword(s)
    Versuchsvorschriften
    de
  • Keyword(s)
    Prozessbezogene Kompetenz
    de
  • Keyword(s)
    Students
    en
  • Keyword(s)
    Subject-specific terminology
    en
  • Keyword(s)
    Practicals
    en
  • Keyword(s)
    Instructions
    en
  • Keyword(s)
    Process skills
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    540
  • Title
    Umgang mit fachmethodischen Begriffen in Versuchsvorschriften
    de
  • Alternative title
    Student performance in dealing with subject-specific method terminology in practical instructions
    en
  • DRO type
    other
  • Visible tag(s)
    PsyDok
  • Visible tag(s)
    Verein zur Förderung Qualitativer Forschung e.V.: Beiträge zur Qualitativen Inhaltsanalyse