Report

Das Leib-Seele-Problem aus der Sicht von Studierenden verschiedener Fächer

The mind-body relationship as seen by students from various faculties

Author(s) / Creator(s)

Fahrenberg, Jochen

Abstract / Description

Das Leib-Seele-Problem findet weiterhin philosophisches Interesse. Empirisch ist jedoch über die Bevorzugung bestimmter Positionen, z.B. durch Studierende der Psychologie, nichts bekannt. Haben die unterschiedlichen Auffassungen vielleicht praktische Konsequenzen? Ein Fragebogen mit zehn verschiedenen Auffassungen des Leib-Seele-Problems und mit zusätzlichen Fragen wurde von 209 Studierenden der Psychologie und von Studierenden anderer Fächer sowie von weiteren 233 Studienanfängern der Psychologie ausgefüllt. Die Komplementaritätslehre, Identitätslehre und Wechselwirkungslehre wurden bevorzugt gewählt. Die Mehrzahl der Befragten ist von den Konsequenzen dieser Auffassungen für das individuelle berufliche Handeln überzeugt. Weder in den Präferenzen noch in den Relevanzbehauptungen existieren deutliche Unterschiede zwischen den Fächern. Es ist wissenschaftspsychologisch interessant, diese Einstellungen und die vermuteten Konsequenzen weiter zu untersuchen.
The mind-body relationship is a continuing issue in philosophy. Actual preferences for certain views on the mind-body issue, for example, of first year psychology students, are not known. Is it conceivable that particular views may lead to distinctly differing practical consequences? A questionnaire that included ten different views on the mind-body relationship and additional items was returned by 209 students from various faculties (including psychology) and by a second sample of 233 first year psychology students. Complementarity, identity theory, and interactionism were the preferred views. The majority of subjects were convinced that the particular view would result in specific practical consequences. Differences between various faculties did not exist; neither regarding the specific views on the mind-body relationship nor concerning the assumed practical relevance. From the psychology of science point of view it should be rewarding to further investigate such attitudes and their potential consequences.

Keyword(s)

Leib-Seele-Problem Dualismus Geist Schüler Student Einstellungen Theorie Philosophie Leib-Seele-Problem Dualismus Geist Schüler- und Studenteneinstellungen Theorien Philosophie Mind-body problem Dualism Mind Student Attitudes Theories Philosophies

Persistent Identifier

Date of first publication

1997

Is part of series

Forschungsberichte des Psychologischen Instituts der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau;131

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Fahrenberg, Jochen
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-17T11:06:09Z
  • Made available on
    2009-12-21
  • Made available on
    2015-12-01T10:30:48Z
  • Made available on
    2022-11-17T11:06:09Z
  • Date of first publication
    1997
  • Abstract / Description
    Das Leib-Seele-Problem findet weiterhin philosophisches Interesse. Empirisch ist jedoch über die Bevorzugung bestimmter Positionen, z.B. durch Studierende der Psychologie, nichts bekannt. Haben die unterschiedlichen Auffassungen vielleicht praktische Konsequenzen? Ein Fragebogen mit zehn verschiedenen Auffassungen des Leib-Seele-Problems und mit zusätzlichen Fragen wurde von 209 Studierenden der Psychologie und von Studierenden anderer Fächer sowie von weiteren 233 Studienanfängern der Psychologie ausgefüllt. Die Komplementaritätslehre, Identitätslehre und Wechselwirkungslehre wurden bevorzugt gewählt. Die Mehrzahl der Befragten ist von den Konsequenzen dieser Auffassungen für das individuelle berufliche Handeln überzeugt. Weder in den Präferenzen noch in den Relevanzbehauptungen existieren deutliche Unterschiede zwischen den Fächern. Es ist wissenschaftspsychologisch interessant, diese Einstellungen und die vermuteten Konsequenzen weiter zu untersuchen.
    de
  • Abstract / Description
    The mind-body relationship is a continuing issue in philosophy. Actual preferences for certain views on the mind-body issue, for example, of first year psychology students, are not known. Is it conceivable that particular views may lead to distinctly differing practical consequences? A questionnaire that included ten different views on the mind-body relationship and additional items was returned by 209 students from various faculties (including psychology) and by a second sample of 233 first year psychology students. Complementarity, identity theory, and interactionism were the preferred views. The majority of subjects were convinced that the particular view would result in specific practical consequences. Differences between various faculties did not exist; neither regarding the specific views on the mind-body relationship nor concerning the assumed practical relevance. From the psychology of science point of view it should be rewarding to further investigate such attitudes and their potential consequences.
    en
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-25495
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/633
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.9098
  • Language of content
    deu
  • Is part of series
    Forschungsberichte des Psychologischen Instituts der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau;131
  • Keyword(s)
    Leib-Seele-Problem
    de
  • Keyword(s)
    Dualismus
    de
  • Keyword(s)
    Geist
    de
  • Keyword(s)
    Schüler
    de
  • Keyword(s)
    Student
    de
  • Keyword(s)
    Einstellungen
    de
  • Keyword(s)
    Theorie
    de
  • Keyword(s)
    Philosophie
    de
  • Keyword(s)
    Leib-Seele-Problem
    de
  • Keyword(s)
    Dualismus
    de
  • Keyword(s)
    Geist
    de
  • Keyword(s)
    Schüler- und Studenteneinstellungen
    de
  • Keyword(s)
    Theorien
    de
  • Keyword(s)
    Philosophie
    de
  • Keyword(s)
    Mind-body problem
    en
  • Keyword(s)
    Dualism
    en
  • Keyword(s)
    Mind
    en
  • Keyword(s)
    Student Attitudes
    en
  • Keyword(s)
    Theories
    en
  • Keyword(s)
    Philosophies
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Das Leib-Seele-Problem aus der Sicht von Studierenden verschiedener Fächer
    de
  • Alternative title
    The mind-body relationship as seen by students from various faculties
    en
  • DRO type
    report
  • Visible tag(s)
    PsyDok