Article

Verstehen, Behalten, Interesse. Übereinstimmende Antworten und kontroverse Fragen zur Beziehung von Textstruktur, Textverständnis und Lerneffekt

Author(s) / Creator(s)

Groeben, Norbert

Abstract / Description

Eine Zwischenbilanz der Forschungsbemühungen zum Problem Textverständlichkeit zeigt, daß es (relativ) gesicherte Ergebnisse vor allem im Bereich der Dimensionen der Textstruktur, der Verständlichkeitsmessung und der textuellen Bedingungen für den kognitiven Lernerfolg gibt. Offen sind allerdings die meisten Fragen zur motivationspsychologischen Perspektive der Textgestaltung; hier ist das größte Problemlösungspotential von einer Verbindung der epistemischen Neugiertheorie (Berlyne) mit dem Modell des mathemagenen Verhaltens (Rothkopf) zu erwarten.
Concurring answers and controversial questions on the relationship between structure and comprehension of texts and efficiency of learning. Interim results of research projects into the problem of "understandability of texts" show that some (relatively) safe results have been obtained, mainly regarding the dimensions of textual structure, testing of reading comprehension and the textual conditions of learning efficiency. Most questions on text formation under the perspective of motivation psychology remain open, however; in this field the greatest potential of solvable problems is to be expected from a combination of the epistemic theory of curiosity (Berlyne) and the concept of mathemagenic activities (Rothkopf).

Keyword(s)

Leseverstehen Schriftliche Kommunikation Textstruktur Leseverständnis Schriftliche Kommunikation Textstruktur Reading Comprehension Written Communication Text Structure

Persistent Identifier

Date of first publication

1976

Publication status

unknown

Review status

unknown

Citation

  • Author(s) / Creator(s)
    Groeben, Norbert
  • PsychArchives acquisition timestamp
    2022-11-21T17:09:24Z
  • Made available on
    2014-07-24
  • Made available on
    2015-12-01T10:31:17Z
  • Made available on
    2022-11-21T17:09:24Z
  • Date of first publication
    1976
  • Abstract / Description
    Eine Zwischenbilanz der Forschungsbemühungen zum Problem Textverständlichkeit zeigt, daß es (relativ) gesicherte Ergebnisse vor allem im Bereich der Dimensionen der Textstruktur, der Verständlichkeitsmessung und der textuellen Bedingungen für den kognitiven Lernerfolg gibt. Offen sind allerdings die meisten Fragen zur motivationspsychologischen Perspektive der Textgestaltung; hier ist das größte Problemlösungspotential von einer Verbindung der epistemischen Neugiertheorie (Berlyne) mit dem Modell des mathemagenen Verhaltens (Rothkopf) zu erwarten.
    de
  • Abstract / Description
    Concurring answers and controversial questions on the relationship between structure and comprehension of texts and efficiency of learning. Interim results of research projects into the problem of "understandability of texts" show that some (relatively) safe results have been obtained, mainly regarding the dimensions of textual structure, testing of reading comprehension and the textual conditions of learning efficiency. Most questions on text formation under the perspective of motivation psychology remain open, however; in this field the greatest potential of solvable problems is to be expected from a combination of the epistemic theory of curiosity (Berlyne) and the concept of mathemagenic activities (Rothkopf).
    en
  • Publication status
    unknown
  • Review status
    unknown
  • ISSN
    0340-4099
  • Persistent Identifier
    https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bsz:291-psydok-50987
  • Persistent Identifier
    https://hdl.handle.net/20.500.11780/863
  • Persistent Identifier
    https://doi.org/10.23668/psycharchives.10917
  • Language of content
    deu
  • Is part of
    In: Unterrichtswissenschaft 1976 (Nr. 2). S. 128-142.
  • Keyword(s)
    Leseverstehen
    de
  • Keyword(s)
    Schriftliche Kommunikation
    de
  • Keyword(s)
    Textstruktur
    de
  • Keyword(s)
    Leseverständnis
    de
  • Keyword(s)
    Schriftliche Kommunikation
    de
  • Keyword(s)
    Textstruktur
    de
  • Keyword(s)
    Reading Comprehension
    en
  • Keyword(s)
    Written Communication
    en
  • Keyword(s)
    Text Structure
    en
  • Dewey Decimal Classification number(s)
    150
  • Title
    Verstehen, Behalten, Interesse. Übereinstimmende Antworten und kontroverse Fragen zur Beziehung von Textstruktur, Textverständnis und Lerneffekt
    de
  • DRO type
    article
  • Visible tag(s)
    PsyDok